fredag 20 januari 2017

Pulled Pork med picklad rödlök i hembakta källarfranska

Källarfranska

Ingredienser

50 g margarin eller smör5 dl vatten eller mjölk50g (1pkt) jäst1 tsk salt1 msk sockerCa 1,3 liter Vetemjöl

Recept

1. Smält matfettet i en kastrull.
2. Häll i vätskan och låt blandningen bli fingervarm(ca 37°C)
3. Lös upp jästen i en degbunke med lite av degspadet.
4. Tillsätt resten av degspadet,salt,socker och drygt 2/3 av mjölet. 
5.Arbeta degen smidig, ca 4 min med maskin eller 8 minuter för hand. Tillsätt ev. ytterligare mjöl, men spara minst 1 dl till utbakningen. Låt jäsa övertäckt, ca 30 min.
6. Arbeta ner degen i bunken och ta sedan up den på mjölad arbetsbänk. Dela degen i tolv bitar och forma till runda bullar. Lägg dom på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa övertäckt i ca 30 min.
7. Grädda bullarna i nedre delen av ugnen på 200°C i ca 30 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Picklad Rödlök

Ingredienser

1 dl ättiksprit 12%
2 dl strösocker
3dl vatten
2 rödlökar

Recept:
1.Koka upp ättika, strösocker och vatten, låt svala något.
2.Skala och skiva löken tunt och lägg i en glasburk.
3. Häll på den ljumna lagen och låt stå tills den kallnat.

Löken är sedan klar att serveras men håller ytterligare 1-2 veckor i kyl.

Pulled pork

Ingredienser till 6 personer:

1 1/2 kg benfri fläskkarré i bit
3 tsk salt
3 krm nymalen svartpeppar
2 lökar(gul eller röd)
1 hel vitlök
1 flaska barbecuesås (á 250 ml) (jag använde mig av ICAs Honey and Brown sugar)

Till Servering
Källarfranska 12 st
Picklad rödlök
1 burk majs (á 340g)
5dl gräddfil
Barbecuesås

Recept:

1. Sätt ugnen på 125°C
2. Krydda köttet runt om med salt och peppar. Lägg det i en gryt med lock som tål ugnsvärme.
3. Skala och skär löken i klyftor. Skala vitlöksklyftorna. Lägg lök och vitlök runt om köttet i grytan. Häll på barbecuesåsen så det täcker kött och lök. Sätt på locket, låt köttet stå i den nedre delen av ugnen 4-5 timmar, tills det är riktigt mört.
4. Dra isär köttet direkt i grytan med en gaffel så det faller isär och blandas med såsen. Jag fiska upp vitlöken och löken men det gör man som man vill.

5. Till Servering: Dela bröden och fyll bröden med kött och tillbehör.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar